ALGEMENE VOORWAARDEN Smit en de Wolf B.V. Belastingadviseurs
Artikel 1. Definities
De met hoofdletters aangegeven definities hebben in het kader van deze algemene voorwaarden de volgende betekenis:
a. Accountantspraktijk: Accountantspraktijk zoals gedefinieerd in de VGC. b. Bescheiden: Alle door Opdrachtgever aan Opdrachtnemer ter beschikking gestelde informatie of gegevens, al dan niet vervat op (on)stoffelijke dragers, zoals papier, cd-roms, harde schijven, e-mails en digitale omgevingen. Dit omvat ook alle door Opdrachtnemer vervaardigde of verzamelde gegevens in het kader van de uitvoering van de Opdracht. c. Opdracht / Overeenkomst: De overeenkomst waarbij Opdrachtnemer zich verbindt om bepaalde Werkzaamheden te verrichten voor Opdrachtgever. d. Opdrachtgever: De natuurlijke of rechtspersoon die Opdrachtnemer opdracht geeft tot het verrichten van Werkzaamheden. e. Opdrachtnemer: De Accountantspraktijk die de Opdracht heeft aanvaard. Alle Opdrachten worden uitsluitend door de Accountantspraktijk uitgevoerd, niet door individuele Medewerkers. De artikelen 7:404, 7:407 lid 2 en 7:409 BW zijn uitdrukkelijk uitgesloten. f. VGC: Verordening Gedragscode, te onderscheiden in Verordening Gedragscode RA (Registeraccountant) en Verordening Gedragscode AA (Accountant-Administratieconsulent). g. Medewerker: Een natuurlijke persoon die werkzaam is bij of verbonden is aan Opdrachtnemer, al dan niet op grond van een arbeidsovereenkomst. h. Werkzaamheden: Alle door Opdrachtnemer ten behoeve van Opdrachtgever uit te voeren en aanvaarde werkzaamheden.
Artikel 2. Toepasselijkheid Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, offertes, opdrachten, rechtsbetrekkingen en overeenkomsten waarbij Opdrachtnemer zich verbindt Werkzaamheden te verrichten voor Opdrachtgever. Afwijkingen en aanvullingen op deze voorwaarden zijn alleen geldig indien schriftelijk overeengekomen. In geval van tegenstrijdigheden tussen de algemene voorwaarden en de opdrachtbevestiging, gelden de voorwaarden uit de opdrachtbevestiging. De algemene voorwaarden van Opdrachtgever worden uitdrukkelijk van de hand gewezen. De Opdracht/Overeenkomst en deze algemene voorwaarden vormen gezamenlijk de volledige overeenkomst tussen partijen.
Artikel 3. Gegevens Opdrachtgever Opdrachtgever dient alle benodigde Bescheiden tijdig, volledig en in de juiste vorm aan Opdrachtnemer te verstrekken. Opdrachtgever staat in voor de juistheid en betrouwbaarheid van de verstrekte Bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn. Opdrachtnemer heeft het recht de uitvoering van de Opdracht op te schorten totdat Opdrachtgever aan bovenstaande verplichtingen heeft voldaan. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor schade als gevolg van onjuiste of onvolledige Bescheiden. Extra kosten en uren als gevolg van niet tijdige of onvolledige levering van Bescheiden zijn voor rekening van Opdrachtgever. Op eerste verzoek retourneert Opdrachtnemer de originele door Opdrachtgever verstrekte Bescheiden.
Artikel 4. Uitvoering Opdracht Opdrachtnemer voert de Opdracht uit naar beste kunnen en in overeenstemming met toepasselijke wet- en (beroeps)regelgeving. Opdrachtnemer bepaalt de wijze van uitvoering en welke Medewerkers hierbij betrokken zijn. Opdrachtnemer heeft het recht Werkzaamheden door een derde te laten uitvoeren.
Artikel 5. (Beroeps)regelgeving Opdrachtgever verleent volledige medewerking aan de verplichtingen die voor Opdrachtnemer voortvloeien uit beroepsregelgeving. Opdrachtgever erkent dat Opdrachtnemer verplicht kan zijn bepaalde transacties te melden bij overheidsinstanties of een fraudemelding te doen. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade als gevolg van het naleven van deze regelgeving.
Artikel 6. Intellectuele Eigendom Intellectuele eigendomsrechten die ontstaan tijdens de uitvoering van de Opdracht blijven bij Opdrachtnemer. Opdrachtgever mag zonder toestemming geen producten waarin intellectuele eigendomsrechten van Opdrachtnemer vervat zijn, vermenigvuldigen, openbaar maken of exploiteren. Opdrachtgever mag deze producten alleen aan derden verstrekken voor deskundig advies over de uitvoering van de Werkzaamheden door Opdrachtnemer.
Artikel 7. Overmacht Bij overmacht worden verplichtingen opgeschort totdat partijen deze alsnog kunnen nakomen. Indien overmacht langer aanhoudt, hebben partijen het recht de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te beëindigen zonder schadevergoeding.
Artikel 8. Honorarium Werkzaamheden worden op basis van bestede tijd en kosten gefactureerd. Extra kosten en declaraties van ingeschakelde derden worden doorbelast. Opdrachtnemer kan een voorschot vragen.T arieven kunnen tussentijds worden aangepast. Facturering geschiedt maandelijks.
Artikel 9. Betaling Betaling dient binnen 30 dagen te geschieden zonder aftrek of verrekening. Bij overschrijding van de betalingstermijn is wettelijke (handels)rente verschuldigd. Incassokosten komen voor rekening van Opdrachtgever. Bij gezamenlijke Opdracht zijn Opdrachtgevers hoofdelijk aansprakelijk. Opdrachtnemer kan aanvullende zekerheden verlangen bij betalingsproblemen.
Artikel 10. Termijnen Indien Opdrachtgever niet tijdig de benodigde Bescheiden verstrekt, wordt een nieuwe uitvoeringsdatum vastgesteld. Termijnen zijn slechts fataal indien dit expliciet is overeengekomen.
Artikel 11. Aansprakelijkheid en Vrijwaring Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade door onjuiste of onvolledige Bescheiden. Geen aansprakelijkheid voor gevolgschade of bedrijfsschade. Aansprakelijkheid is beperkt tot het verzekerde bedrag of, bij geen uitkering, het honorarium met een maximum van € 300.000. Geen aansprakelijkheidsbeperking bij opzet of bewuste roekeloosheid. Opdrachtgever dient schade te beperken. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor schadeclaims van derden. Artikel 12. Opzegging Beide partijen kunnen de overeenkomst te allen tijde schriftelijk opzeggen. Bij opzegging is Opdrachtgever honorarium verschuldigd voor reeds verrichte Werkzaamheden.
Artikel 13. Opschortingsrecht Opdrachtnemer kan verplichtingen opschorten tot alle opeisbare vorderingen zijn voldaan.
Artikel 14. Vervaltermijn Vorderingsrechten vervallen na één jaar na bekend worden van een claim.
Artikel 15. Elektronische Communicatie Communicatie kan elektronisch plaatsvinden op verzoek van Opdrachtgever. Partijen zijn niet aansprakelijk voor schade door elektronische communicatieproblemen.